Arbetstillstånd

Vi är specialister på privatjuridik

Arbetstillstånd

Vi är specialister på privatjuridik

Hur får man arbetstillstånd i Sverige?

När en person som kommer från ett land utanför EU/EES och Schweiz, vill arbeta i Sverige krävs i regel ett arbetstillstånd. Regelverket kan upplevas som snårigt och kraven på dokumentation är höga. Vi har den kunskap och erfarenhet som krävs och biträder regelbundet privatpersoner och företag med att söka arbetstillstånd.

Behöver du ett ombud? Du är välkommen att kontakta oss på telefon 010-33 33 888. Då får du prata med en juristassistent som svarar på frågor om vad det innebär att bli klient och hjälper dig med allt det administrativa. För dig som vill fråga om råd, kan vi rekommendera att boka en 20 minuters konsultation med advokat eller senior jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha din konsultation på telefon eller via videosamtal.

Arbetstillstånd

18 300 kr

  • 30 min inledande möte
  • Ansökan med underlag
  • Kontakter med arbetsgivare
  • Kontakter med facket och myndigheter

Genom beställning godkänner du våra Allmänna avtalsvillkor

För tillkommande tid gäller timtaxa 2 på löpande räkning

Möjlighet till delbetalning vid godkänd kreditbedömning

Vad krävs för att få arbetstillstånd?

De grundläggande reglerna kring arbetstillstånd återfinns i utlänningslagens kapitel 6 och kompletterande bestämmelser i utlänningsförordningens kapitel 5. Ett arbetstillstånd kan beviljas först då samtliga av nedanstående punkter är uppfyllda:

  • Tredjelandsmedborgaren ska ha ett giltigt pass.
  • Tredjelandsmedborgaren ska ha erbjudits ett arbete med arbetsvillkor som är i nivå med svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen.
  • Tredjelandsmedborgaren ska erbjudas en anställning som gör det möjligt för den att försörja sig.
  • Tredjelandsmedborgarens arbetsgivare ska ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring för hen när den påbörjar anställningen.
  • Tjänsten ska annonseras i Sverige, inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar.
  • Ett erbjudande om anställning ska tas fram och berörd facklig organisation ska få tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren.

Läs gärna mer i vår handbok i arbetstillstånd.

Vad krävs av arbetsgivaren?

För en arbetsgivare som vill anställa utländsk arbetskraft är det mycket att tänka på. Anställningen måste annonseras ut, facket måste involveras och arbetsgivarens ekonomiska ställning redovisas. Arbetsgivare i vissa branscher måste visa att de har möjlighet att betala ut lön till arbetstagaren. Oftast sker det genom redovisning av företagets skattekontoutdrag för de tre senaste månaderna, likvida bankmedel och balans- och resultatrapporter för nuvarande och tidigare år. Läs gärna mer i vår handbok i arbetstillstånd.

Hur ansöker man om arbetstillstånd?

Arbetstillstånd ska som huvudregel sökas från hemlandet. Ansökan kan lämnas in vid en svensk ambassad eller göras på internet. Det ställs högre krav för vissa branscher, som städ, hotell- och resturang, bygg och personlig assistans.  För andra yrken finns det särskilda krav exempelvis artist, au-pair, gästforskare och bärplockare.

Vad kostar det?

Vid ansökan om arbetstillstånd tar Migrationsverket ut en avgift på 500 till 2 000 kr. Zeijersborger & Co har ett fast arvode om 18 300 kr som inkluderar möte, ansökan med underlag samt kontakter med arbetsgivare, facket och myndigheter. Du köper enkelt tjänsten hos oss online med möjlighet till faktura och delbetalning. Om du har frågor eller vill ha hjälp med något är du välkommen att kontakta oss på 010-33 33 888.

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Meny

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller senior jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Konsultation395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Webbplatsen använder cookies och spårningsskript. Genom att besöka webbplatsen med webbläsaren inställd för att acceptera cookies och spårning godkänner du denna användning. För att neka cookies kan du stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Där kan du även radera eventuella cookies som lagrats. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Konsultation395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.