Att köpa en bostadsrätt är för många en betydelsefull investering. Kanske är det dags att flytta hemifrån, eller att lämna en tidigare bostad för att ta nästa steg i livet. Precis som med andra typer av varor kan fel upptäckas en tid efter köpet, vilket kan leda till en tvist. Ofta handlar det om vem som ska ansvara för felet – köparen, säljaren eller bostadsrättsföreningen.
Bostadsrättstvister kan vara komplicerade och kräva en detaljerad bedömning av det enskilda fallet. Det kan underlätta att ta hjälp en jurist som stöttar dig genom hela processen. Vi företräder såväl bostadsrättsföreningar som privatpersoner.
Vid köp av bostadsrätt gäller i första hand köplagen, med undantag för nyproduktion där det istället är bostadsrättslagen som blir tillämpbar. Anledningen till att bostadsrätt faller inom ramen för köplagen är att det betraktas som lös egendom, det vill säga en vara. Det är föreningen som tillsammans med dess medlemmar äger fastigheten och förvärvaren köper inte lägenheten i sig, utan rätten att bo i lägenheten. Köpet innefattar dels en nyttjanderätt och dels en andelsrätt i föreningen.
Innan ett köp fullbordas har köparen en undersökningsplikt. Det innebär att köparen ska kontrollera bostaden och uppmärksamma eventuella fel. I de fall en köpare inte anmärkt på några fel antas köparen vara medveten om bostadens skick. Vid köp av bostadsrätt är köplagen och bostadsrättslagen aktuella lagrum vilket innebär att bostadsrätten som utgångspunkt köps i befintligt skick. Köparen kan därför ha svårt att vinna framgång inte vid en tvist om den borde ha upptäckt felet vid en undersökning Däremot kan säljaren i upp till två år efter tillträdet bli skyldig att åtgärda fel som inte gick att upptäcka vid en undersökning.
Bostaden ska vid köptillfället motsvara de egenskaper som avtalats, och säljaren är skyldig att upplysa köparen om en avvikelse från avtalet skulle upptäckas. Om säljaren lämnar uppgifter som inte överensstämmer med bostadens skick kan säljaren komma att bära ett felansvar.
Föreningen ansvarar i regel för det yttre skicket av en bostadsrätt. Det innebär att bostadsrättsföreningen är skyldig att hålla mark och byggnad i gott skick, såvida annat inte föreskrivits i föreningens stadgar. Till det yttre skicket hör även reparationer av ledningar till avlopp, värme, gas, elektricitet, vatten och ventilationskanaler, under förutsättningen att dessa tjänar hela huset.
Ohyra och brand- eller vattenledningsskador tillhör också som utgångspunkt bostadsrättsföreningens ansvar, så länge det inte kan ha orsakats av bostadsinnehavarens egen vårdslöshet och försummelse. Om föreningen försummar sitt ansvar kan bostadsrättsinnehavaren i vissa fall ha rätt till nedsättning av sin månadsavgift eller skadestånd.
Undersök bostadsrätten innan köpet och kontrollera att lägenheten matchar avtalet. Du kan att antingen undersöka lägenheten själv, eller ta hjälp av en besiktningsman. Efter att köpet fullbordats ansvarar säljaren endast för dolda fel.
När du bestämt dig för att köpa lägenheten bör du be säljaren om en kopia på lägenhetsförteckningen och kontrollera att lägenheten inte är pantsatt.
Gå igenom bostadsrättsföreningens årsredovisning och fråga föreningen om deras framtida planer. Ekonomin i föreningen och framtida renoveringar eller upprustningar kan påverka månadsavgiften.
Ska du köpa en nyproduktion? Läs noggrant föreningens ekonomiska plan och ta reda på hur föreningen har beräknat årsavgifterna på kort och lång sikt. Det kan även vara bra att kolla upp vilka driftskostnader som ingår i årsavgiften och vilka kostnader som bostadsrättshavaren själv står för.
När du har köpt en nyproduktion bör du kontrollera att lägenheten motsvarar upplåtelseavtalet. Om du upptäcker fel ska du vända dig till föreningen.
I bostadsrättstvister har parterna ofta ett visst rättsskydd genom sin hemförsäkring eller föreningsförsäkring. Omfattningen av rättsskyddet bestäms av försäkringsbolaget och kan variera mellan olika bolag. Vanligtvis täcker hemförsäkringens rättsskydd ombudskostnader vid tvister som överstiger ett halvt prisbasbelopp, förutsatt att tvisten prövas i allmän domstol.
Behöver du ett ombud eller vill fråga om råd kring bostadsrätt? Då rekommenderar vi dig att boka en 20 minuters konsultation med en jurist. Boka enkelt online eller genom att ringa till oss på 010-33 33 888. Du väljer själv om du vill ha din konsultation på telefon eller via videosamtal.
© 2024 EZlegal
info@ezlegal.se
010 33 33 888