Bostadsrätt

  • Arbetsrätt
  • Diskriminering
  • Personskada och livränta
  • SGI och sjukpenning
  • Sjukersättning
  • Skadestånd
  • Trafikskada
  • Arbetstillstånd
  • Asyl
  • Förtal
  • God man och förvaltare
  • Körkort
  • LPT, LRV och LVM
  • Medborgarskap
  • Målsägandebiträde
  • Offentligt försvar
  • Privat försvar
  • Aktieägaravtal
  • Arbetsrätt
  • Entreprenadrätt
  • Serveringstillstånd
Anlita oss!
Vem ansvarar för fel i bostadsrätt?

Att köpa en bostadsrätt är för många en betydelsefull investering. Kanske är det dags att flytta hemifrån, eller att lämna en tidigare bostad för att ta nästa steg i livet. Precis som med andra typer av varor kan fel upptäckas en tid efter köpet, vilket kan leda till en tvist. Ofta handlar det om vem som ska ansvara för felet – köparen, säljaren eller bostadsrättsföreningen. Tvisten kan bli komplicerad och kräva detaljerad bedömning av det enskilda fallet. Därför rekommenderar vi att ta hjälp en advokat eller jurist som stöttar dig genom processen. Zeijersborger & Co företräder såväl privatpersoner som bostadsrättsföreningar.

Behöver du ett ombud eller vill fråga om råd kring bostadsrätt? Då rekommenderar vi dig att boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist. Boka enkelt online eller genom att ringa till oss på 010-33 33 888. Du väljer själv om du vill ha din konsultation på telefon eller via videosamtal.

Allmän konsultation
20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

Inom ramen för våra allmänna konsultationer har du möjlighet att få prata med någon av advokatbyråns advokater eller jurister om ditt ärende under 20 minuter för 395 kr. Samtalet syftar till att göra en initial behovsanalys, om vi kan bistå dig i ärendet och i så fall på vilket sätt. Vi brukar även försöka diskutera vilka olika finansieringsmöjligheter som vanligtvis finns att tillgå i det aktuella ärendeslaget. 

Möt Peter Zeijersborger, ansvarig för tvistemålsteamet

Peter Zeijersborger är advokat och grundare av Zeijersborger & Co. Med nära 20 års erfarenhet av att driva processer i och utanför domstol är han ansvarig för tvistemålsteamet. 

Tvister om bostadsrätter kan variera– från fel i antal kvadratmeter till brister i konstruktionen eller oväntat höjda avgifter. Vi vill att våra klienter ska känna sig trygga med att vi ser till helheten i ärendet och försöker nå den mest fördelaktiga lösningen.

5 saker att tänka på inför köp av bostadsrätt
1. Köparens undersökningsplikt

Undersök bostadsrätten innan köpet och kontrollera att lägenheten stämmer överens med avtalet. Du kan antingen själv undersöka lägenheten, eller ta hjälp av en besiktningsman. När köpet fullbordats ansvarar säljaren endast för fel som inte var upptäckbara vid köpet.  

2. Kontrollera lägenhetsförteckningen

När du bestämt dig för att köpa lägenheten bör du be säljaren om en kopia på lägenhetsförteckningen och kontrollera att lägenheten inte är pantsatt.

3. Kolla upp föreningens ekonomi

Gå igenom bostadsrättsföreningens årsredovisning och fråga föreningen om deras framtida planer. Ekonomin i föreningen och framtida renoveringar eller upprustningar kan påverka månadsavgiften.

4. Ska du köpa en nyproduktion?

Läs noggrant föreningens ekonomiska plan och ta reda på hur föreningen har beräknat årsavgifterna på kort och lång sikt. Det kan även vara bra att kolla upp vilka driftskostnader som ingår i årsavgiften och vilka kostnader som bostadsrättshavaren själv står för.

När du har köpt en nyproduktion bör du kontrollera att lägenheten motsvarar upplåtelseavtalet. Om du upptäcker fel ska du vända dig till föreningen.

Vad kostar det?

I bostadsrättstvister har parterna ofta ett visst rättsskydd genom sin hemförsäkring eller föreningsförsäkring. Omfattningen av rättsskyddet bestäms av försäkringsbolaget och kan variera mellan olika bolag. Vanligtvis täcker hemförsäkringens rättsskydd delar av ombudskostnader vid tvister som överstiger ett halvt prisbasbelopp, förutsatt att tvisten prövas i allmän domstol.

Köparen, säljaren eller bostadsrättsföreningen?

Innan ett köp fullbordas har köparen en undersökningsplikt. Det innebär att köparen ska kontrollera bostaden och uppmärksamma säljaren om eventuella fel som hittas. I de fall en köpare inte anmärkt på några fel antas köparen vara medveten om bostadens skick. Köparen kan inte vid senare tillfälle påpeka fel som denne borde ha upptäckt vid undersökningstillfället. Däremot kan säljaren i upp till två år efter tillträdet bli skyldig att åtgärda fel som inte var upptäckbara. Köparen kan även i vissa fall ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet. 

Bostaden ska vid köptillfället motsvara de egenskaper som avtalats.  Om säljaren lämnar uppgifter som inte överensstämmer med bostadens skick kan säljaren ha ett felansvar.

Föreningen ansvarar i regel för det yttre skicket i en bostadsrätt. Det innebär att bostadsrättsföreningen är skyldig att hålla mark och byggnad i gott skick. Till det yttre skicket hör även reparationer av ledningar till avlopp, värme, gas, elektricitet, vatten och ventilationskanaler, under förutsättningen att dessa tjänar hela huset. I vissa fall kan det vara svårt att avgöra om det är föreningen eller bostadsrättsinnehavaren som ansvarar för ett fel.

Ohyra och brand- eller vattenledningsskador tillhör också bostadsrättsföreningens ansvar, så länge det inte kan ha orsakats av bostadsinnehavarens egen vårdslöshet och försummelse.