Fråga advokaten

  • Jag vill att ni kontaktar mig på telefonnummer:

Beställde bredband via telefon, villkoren stämmer inte, vad kan jag göra?

Hej,

Jag ville beställa bredband  för 6-7 månader sen och säljaren erbjöd en gratisperiod på tre månader med deras dyraste/snabbaste internet, bästa routern samt tv-box och ville man inte ha kvar det efteråt så kunde man lämna tillbaka allting utan problem. Jag frågade specifikt vad hållhaken var och om man behövde betala något extra och han svarade nej. Nu har jag abonnemang i ett år som jag inte kan avbryta som kostar minst dubbelt så mycket än vad jag ville ha från början. Finns det något man kan göra åt detta? Deras inspelning visar att han ljög och jag har även e-mails.

Hej och tack för din fråga,

Avtal som ingås via telefon omfattas av Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, distansavtalslagen. Det framgår från lagen att information bland annat ska ges om avtalets löptid,  kortaste giltighetstid för konsumentens skyldigheter enligt avtalet samt villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt. Avtal enligt distansavtalslagen får sägas upp av konsumenten inom 14 dagar från avtalets ingående.

Har längre tid än så passerat kan man anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om man anser att det inte gått rätt till. ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag och deras process avslutas med en rekommendation om hur tvisten bör lösas. Att vända sig till ARN är ett alternativ till processer i domstol där man som part riskerar att behöva betala rättegångskostnader om man förlorar.  För att ARN ska kunna pröva en anmälan gäller att man i första hand har försökt lösa problemet med företaget.

Med vänlig hälsning

Zeijersborger & Co

 

Fråga Advokaten är inte är att likställa med kvalificerad rådgivning. Svaret baseras på den vid tidpunkten gällande lagstiftningen och vi ansvarar inte för eventuella felskrivningar. Är du i behov av juridisk kompetens rekommenderar vi dig att kontakta oss personligen.

Det kostar inget att fråga. Du bokar enkelt en inledande rådgivning genom att ringa eller boka en tid online.

010-33 33 888 Boka tid online