Fråga advokaten

  • Jag vill att ni kontaktar mig på telefonnummer:

De sa inte upp min hemförsäkring efter att jag bytte bolag, vad ska jag göra?

Hej,

för några år sen kontaktade jag ett försäkringsbolag för att jag ville flytta min hemförsäkring dit. Bolaget bad om en fullmakt för att kunna säga upp hemförsäkringen hos försäkringsbolaget jag hade innan, vilket de fick.

Nyligen märkte jag att jag betalade för två hemförsäkringar. Jag tog då kontakt med mitt första försäkringsbolag och påtalade att min försäkring hos dem skulle vara uppsagd. De svarade då att de inte fått en uppsägning av mitt nuvarande försäkringsbolag. Jag fick hjälp av det första försäkringsbolaget och allting såg ut att ordna sig. Tyvärr glömde jag bort att kolla så att återbetalningen var klar och nu visar det sig att jag fortfarande betalar till det första försäkringsbolaget. Hur ska jag göra för att få rätt på detta?

Hej och tack för din fråga,

Har det uppstått ett fel kan man till en början ringa försäkringsbolagen som är inblandade för att försöka reda ut problemet och komma fram till hur det ska lösas.

Om ett försäkringsbolag inte säger upp försäkringen efter en förfrågan härom, går det att ta ärendet vidare genom att anmäla försäkringsbolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN prövar bland annat tvister mellan konsumenter och försäkringsbolag. ARN ställer upp vissa krav för att kunna pröva ärendet. Bland annat måste konsumenten först ha klagat hos företaget. Det går att läsa mer om ARN och få ytterligare tips på deras hemsida.

Med vänlig hälsning,

Zeijersborger & Co

Fråga Advokaten är inte är att likställa med kvalificerad rådgivning. Svaret baseras på den vid tidpunkten gällande lagstiftningen och vi ansvarar inte för eventuella felskrivningar. Är du i behov av juridisk kompetens rekommenderar vi dig att kontakta oss personligen.

Det kostar inget att fråga. Du bokar enkelt en inledande rådgivning genom att ringa eller boka en tid online.

010-33 33 888 Boka tid online