De sa inte upp min hemförsäkring efter att jag bytte bolag, vad ska jag göra?

Hej,

För några år sen kontaktade jag ett försäkringsbolag för att jag ville flytta min hemförsäkring dit. Bolaget bad om en fullmakt för att kunna säga upp hemförsäkringen hos försäkringsbolaget jag hade innan, vilket de fick.

Nyligen märkte jag att jag betalade för två hemförsäkringar. Jag tog då kontakt med mitt första försäkringsbolag och påtalade att min försäkring hos dem skulle vara uppsagd. De svarade då att de inte fått en uppsägning av mitt nuvarande försäkringsbolag. Jag fick hjälp av det första försäkringsbolaget och allting såg ut att ordna sig. Tyvärr glömde jag bort att kolla så att återbetalningen var klar och nu visar det sig att jag fortfarande betalar till det första försäkringsbolaget. Hur ska jag göra för att få rätt på detta?

Hej och tack för din fråga,

Har det uppstått ett fel kan man till en början ringa försäkringsbolagen som är inblandade för att försöka reda ut problemet och komma fram till hur det ska lösas.

Om ett försäkringsbolag inte säger upp försäkringen efter en förfrågan härom, går det att ta ärendet vidare genom att anmäla försäkringsbolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN prövar bland annat tvister mellan konsumenter och försäkringsbolag. ARN ställer upp vissa krav för att kunna pröva ärendet. Bland annat måste konsumenten först ha klagat hos företaget.

Vänliga hälsningar,
Zeijersborger & Co

Se hela svaret

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.