Hej,

På grund av flytt och adressändring fick jag en påminnelse på en faktura efter att betalningen förfallit, jag betalade påminnelsen på en gång men sedan när jag loggade in på mitt kundkonto för att se om betalningen registrerats såg jag att ärendet gått vidare till ett inkassobolag och att betalningen skulle genomföras enligt kravet från inkassobolaget. Jag betalade även den summan på en gång. På grund av dubbelbetalningen har jag hört av mig till både till företaget och inkassobolaget i omgångar. Företaget hävdar att de accepterat betalningen jag gjorde direkt till dem och inte fått in pengar från inkassobolaget och därmed finns inga pengar som jag ska få tillbaka. Jag har själv varit i kontakt med inkassobolaget och de hävdar att de redovisade pengarna hos företaget redan dagen efter de fått in betalningen från mig. Det har nu gått mer än två månader och jag har fortfarande inte hört något från företaget och jag börjar bli frustrerad. Vilka krav har jag enligt lag rätt att ställa på företaget i en sån här situation och vad bör jag göra härnäst?

Hej och tack för din fråga!

Inom juridiken finns det en princip som kallas condictio indebiti som innebär att den som av misstag har betalat ett belopp som huvudregel har rätt att få tillbaka pengarna.  Om man som konsument anser att man blivit felaktigt behandlad kan man ofta vända sig till konsumentrådgivningen i den kommun man är bosatt i för rådgivning. Vidare kan tvisten prövas kostnadsfritt av allmänna reklamationsnämnden

Med vänlig hälsning
Zeijersborger & Co

Se hela svaret

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.