Fakturan från hantverkaren blev dyrare än offerten. Hur gör vi om vi inte vill betala?

Hej,

Vi har anlitat en snickare som byggt om våra garderober, byggt en takkupa och lagt golv i två sovrum. Vi har fått en offert på arbetet och vi bestämde att det skulle vara klart i augusti. Nu i oktober har han äntligen blivit klar och vi har fått en slutfaktura. Den nya fakturan är mycket dyrare än vad han skrev i offerten. När jag frågande varför fakturan inte stämde med offerten sa han att det tillkommit mycket tilläggsarbeten som han inte hade räknat med. Nu undrar jag hur vi ska göra om vi inte vill betala?

Hej och tack för din fråga,

Om privatpersoner anlitar hantverkare så gäller konsumenttjänstlagen. Lagen är tvingande till konsumentens fördel. Det innebär att avtal som ger konsumenten sämre villkor än vad lagen anger inte är giltiga. En näringsidkare är skyldig att fråga beställaren före extraarbeten utförs. Hade han gjort det skulle ni också vara skyldiga att betala. Då ni fått en offert talar mycket för att ni fått ett bestämt pris för arbetet. För nödvändigt arbete som hantverkaren inte räknat med kan han då ha rätt till ett påslag på priset med max 15 %.

Däremot kan säljaren vid särskilda tillfällen ha rätt att utföra tilläggsarbeten utan samråd med köpare, om denne inte gått att få tag på. Då ska priset för dessa arbeten vara obetydligt, eller lågt i förhållande till den avtalade tjänsten, eller om det finns särskilda skäl att anta att köparen önskar få tilläggsarbetet utfört. Om säljaren ser att det föreligger fara för köparen om dessa arbeten inte utförs, får denne utföra arbetet utan samråd. I kostnaden för dessa tilläggsarbeten bör man också kunna ta betalt för använt material.

Om ni anser att ni inte är betalningsskyldiga eller om ni är osäkra kan ni vända er till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få saken prövad. En prövning i ARN är kostnadsfri men deras utslag är bara vägledande. Om hantverkaren anser er betalningsskyldiga och ni inte betalar finns det risk att han vänder sig till Kronofogden och ansöker om betalningsföreläggande. Om ni då bestrider hantverkarens krav kan saken slutligen prövas i domstol. Vid större tvister gällande konsumenträtt kan det vara bra att anlita en jurist eller advokat som kan biträda dig genom domstolsprocessen och eventuella förhandlingar.

Vänliga hälsningar,
Zeijersborger & Co

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Meny

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.