Fel i tjänst samt faktura som överstiger offert med råge, vad kan jag göra?

Hej,

Vi har ett kontrakt med en grundentreprenad som vi har anlitat på våra grunder samt tomterna. Två grunder har blivit mycket dyrare än offerten och fakturorna som vi fått förstår vi inte mycket av. Den sista grunden kunde grundentreprenaden inte göra, så husleverantören fixade en annan grundentreprenad som åtog sig jobbet. Den nya grundentreprenaden ifrågasatte den andra firmans jobb vad det gällde tomtarbetet och undrade om han visste vad han gjorde. Då bad jag honom titta på mina fakturor jag fått av den första firman, han sa att det inte står någonting om vad som är gjort. Den andra grundentreprenaden vill fakturera mig för grunden, samtidigt som vi har betalt till den första entreprenaden!

Vad kan jag göra? Kan jag begära utförligare fakturor som vi förstår? Det finns annat som inte stämmer.

Hej och tack för din fråga.

Vid avtal om tjänst som en näringsidkare utför åt en konsument krävs att tjänsten utförs fackmässigt, vilket bl.a. innebär att en objektiv bedömning görs efter beskrivningar för aktuell bransch.

En tjänst ska bl.a. anses felaktig om dess resultat avviker från vad konsumenten har rätt att kräva mot bakgrund av näringsidkarens skyldighet att utföra arbetet fackmässigt. Vidare är tjänsten felaktig om resultatet avviker från vad som avtalats. Om arbetet är felaktigt utfört ska konsumenten reklamera detta inom skälig tid från det att det konstaterats att fel föreligger. För arbete på mark måste detta göras inom tio år. Vid fel kan konsumenten ha rätt att hålla inne betalning, kräva avhjälpande, prisavdrag eller häva avtalet.

En offert är ett prisförslag. Om det kan anses vara ett bindande avtal beror på hur parterna kommunicerat kring det. Om det kan anses vara ett bindande avtal är priset bestämt och det är således det som ska betalas. Kan offerten endast ses som en ungefärlig prisuppgift får det som anges i fakturorna inte överstiga priset i offerten med mer än 15 procent. Härtill hör att priset måste anses vara skäligt, vilket näringsidkaren har att bevisa.

Konsumenten har rätt att begära en specificerad räkning för tjänsten i vilken det ska anges tjänstens art och omfattning.

Med vänlig hälsning,

Zeijersborger & Co

Se hela svaret

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.