Jag har bestridit en bluffaktura utan framgång. Hur går jag vidare?

Hej,

Jag har fått en påminnelse på en faktura för en vara jag inte fått. Efter att ha fått ett prova-på-paket ringde jag företaget och sade upp abonnemanget. Jag fick ingen ytterligare leverans och trodde då att ärendet var avslutat. I fredags fick jag en påminnelse på en faktura. Jag mejlade då företaget och bestred fakturan och skickade även tillbaka fakturan med posten med en notering att den är bestriden. Företaget påstår nu att det inte finns några noteringar om att jag sagt upp abonnemanget. Jag har därför bett företaget bevisa att de har skickat varan. De svarade då att det inte är möjligt då den skickas med posten. De påstår också att min granne kan ha knyckt paketet och att det då inte är deras ansvar. Företaget har flera anmärkningar på Konsumentverket. Vem bär ansvaret för varan och vad kan jag göra?

Hej och tack för din fråga,

Det kan vara så att du råkat ut för bedragare och jag tycker att du agerat rätt som skriftligen bestridit fakturan. Just nu finns inte mycket mer du kan göra. Det du ska vara observant på är om Kronofogden hör av sig, då måste du även hos dem bestrida fakturan. Bolaget kan då begära att målet överlämnas till tingsrätt för rättslig prövning. De flesta blufföretag är inte intresserade av en rättslig prövning utan brukar då ge med sig.

Anser du dig ha fått en felaktig faktura är det viktigt att du inte betalar den utan att du istället skriftligen bestrider. I vissa fall vänder sig företag till inkassobolag för att få hjälp med att kräva in betalningen. Ett inkassokrav innebär inte en automatisk betalningsskyldighet. Du kan alltså bestrida inkassokravet på samma sätt som du bestred den ursprungliga fakturan, men till inkassobolaget istället.

Skulle fakturan gå vidare till Kronofogden ska även detta bestridas skriftligen.[1] Kronofogden kommer därefter att vända sig till företaget och låta dem avgöra huruvida de vill gå vidare i målet eller låta det skrivas av. Företaget kan då begära att målet ska överlämnas till tingsrätt.[2] Det är viktigt att du bestrider kraven i alla led för att undvika att få en betalningsanmärkning.

Om företaget fortsatt hävdar att du tagit emot varan kan det vara bra att se över vem som vid tillfället för den påstådda leveransen haft ansvar för varan. Här kan vägledning hämtas ur konsumentköplagen och uttalanden från förarbetena. En säljare är ansvarig för en vara även efter det att denna skickats från företagets lokaler, fram till dess att du som konsument fått varan i din besittning. Detta innebär att du ska ha haft direkt tillgång till varan för att du ska anses bära ansvaret för eventuell förlust eller förstörelse.[3]

Har varan, enligt överenskommelse mellan dig och företaget, ställts på din villatomt kan det sägas att du fått tillgång till varan och bär således ansvaret för ett eventuellt tillgrepp. Bor du däremot i en lägenhet måste varorna i regel postas i brevlådan för att du ska vara ansvarig. Har varorna ställts utanför din lägenhetsdörr bör du därför inte anses vara ansvarig förrän det att du faktiskt tagit hand om varan.[4] Huruvida du bär ansvaret för det påstådda tillgreppet beror således på boendeform samt om det finns en överenskommelse avseende leveransen mellan dig och företaget.

Med vänlig hälsning,
Zeijersborger & Co

[1] 31 § Lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (LBH)
[2] 33 § LBH
[3] 6 och 8 § § Konsumentköplagen (1990:932)
[4] Prop. 1989/90:89 s. 70

Se hela svaret

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.