Har bestridit en bluffaktura utan framgång, hur går jag vidare?

Hej,
Jag har fått en påminnelse på en faktura för en vara jag inte fått. Efter att ha fått ett prova-på-paket ringde jag företaget och sade upp abonnemanget. Jag fick ingen ytterligare leverans och trodde då att ärendet var avslutat. I fredags fick jag en påminnelse på en faktura. Jag mejlade då företaget och bestred fakturan och skickade även tillbaka fakturan med posten med en notering att den är bestriden. Företaget påstår nu att det inte finns några noteringar om att jag sagt upp abonnemanget. Jag har därför bett företaget bevisa att de har skickat varan. De svarade då att det inte är möjligt då den skickas med posten. De påstår också att min granne kan har knyckt paketet och att det då inte är deras ansvar. Företaget har flera anmärkningar på Konsumentverket. Vad kan jag göra?

Hej och tack för din fråga. Det kan vara så att du råkat ut för bedragare och jag tycker att du agerat rätt som skriftligen bestridit fakturan och just nu finns nog inte mycket mer du kan göra. Det du ska vara observant på är om Kronofogden hör av sig, då måste du även hos dem bestrida fakturan. Bolaget måste då överlämna saken till tingsrätt för rättslig prövning. De flesta blufföretag är inte intresserade av en rättslig prövning utan brukar då ge med sig.

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Det kostar inget att fråga. Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Relaterade frågor:

Boka tid hos oss

Det kostar inget att fråga. Du bokar enkelt en inledande rådgivning genom att ringa eller boka en tid online.

Ställ en fråga

Jag vill bli kontaktad via:


Genom att skicka formuläret godkänner du vår integritetspolicy.

Sök i vår frågedatabas