Har kunden rätt att häva bilköpet trots att jag erbjuder avhjälpande av felet?

Hej,

Jag arbetar som bilhandlare och sålde för ett tag sedan en begagnad bil av nyare modell. Bilen hade precis besiktigats och den var i utmärkt skick. Jag sålde även den med ett års garanti för eventuella fel. Nu har det gått några månader och köparen har reklamerat bilen på grund av problem med motorn. Jag har erbjudit kostnadsfritt avhjälpande av felet. Köparen menar dock att felet är så pass väsentligt att de vill häva köpet helt. Har de verkligen rätt till det? Jag förstår att man inte förväntar sig motorfel på en relativt ny bil, men jag borde väl ändå ha möjlighet att försöka åtgärda felet istället?

Hej och tack för din fråga,

Eftersom du skriver om dig själv som bilhandlare och inte närmare beskriver kunden utgår jag från att det rör sig om ett konsumentköp, vilket gör att konsumentköplagen är tillämplig. Du som näringsidkare har i första hand rätt att avhjälpa felet.[1] Avhjälpande får dock endast ske så länge det kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen.[2]

Som skälig tid brukar man normalt räkna ett par dagar, upp till en vecka. Tar det längre tid än så, bör ni erbjuda en lånebil.[3] Vad som utgör väsentlig olägenhet får bedömas i det enskilda fallet. Bedömningen tar sikte på hur mycket besvär som avhjälpandet skulle orsaka köparen. Väsentlig olägenhet kan till exempel föreligga om köparen måste åka långa sträckor för att lämna in bilen på reparation eller dylikt.

Eftersom du anger att du kan åtgärda felet så har du rätt att göra det i första hand. Först om avhjälpande inte kommer på fråga, till exempel om du skulle misslyckas med att laga bilen eller det tar oskäligt lång tid, kan köparen kräva att köpet hävs. Då är också en förutsättning att det föreligger ett väsentligt fel, vilket ett motorfel skulle kunna vara.[4]

Med vänlig hälsning,
Zeijersborger & Co

[1] 26 § Konsumentköplagen (KkL)
[2] 27 § KkL
[3] Prop. 1989/90:89 s. 122
[4] 28–29 § § KkL

Se hela svaret

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.