Hur säger jag upp avtalet och bestrider förlängning av det?

Hej,

Jag har ett AB där jag har haft ett mobilabonnemang på ett företag. Det var en bindningstid på 2 år. När dessa två år gått, ska det gå över till löpande tid. När jag efter två år tittar över mitt abonnemang, har detta bundits igen på två år. Jag kontaktar dem och vill ha underlag. Jag får ett avtal utan underskrift från mig. Jag ber om ett inspelat avtal till det samtal vi ska ha haft om detta. Det finns inte kvar.

Hur gör jag för att bestrida denna förlängning och säga upp avtalet?

Hej och tack för din fråga,

Det är svårt att säga något generellt kring detta då svaret ofta står skrivet i kontraktet mellan parterna. Man får helt enkelt se till det skriftliga eller muntliga avtalet som ingåtts. En viktig princip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Det innebär att varken köpare eller säljare har rätt att ändra några avtalsvillkor, såsom exempelvis uppsägningstid eller bindningstid, utan den andres samtycke.[1]

För att bestrida förlängningen ska du i första hand kontakta företaget och meddela detta och anledningen till bestridandet. Det bästa är att i detta skede komma överens med motparten. Det verkar dock som att du redan har försökt med det.

Om företaget inte går med att du motsätter dig förlängningen av avtalet, får du i andra hand bestrida de enskilda fakturorna som skickas till dig efter att du avtalsenligt har följt uppsägningsvillkoren i kontraktet. För att säga upp avtalet får du se till villkoren i avtalet. Vanligtvis framgår det i avtalet hur en uppsägning ska ske och om någon eventuell uppsägningstid gäller.

När du inte betalar fakturorna finns det en risk att företaget går via Kronofogden för att kräva in fakturan alternativt tar det via tingsrätten. Det är då viktigt att ni bestrider fakturan i alla led för att inte få en betalningsanmärkning. I detta skede är det viktigt att du har tillräckligt med bevis för att kunna styrka att det inte är avtalat om en förlängning av mobilabonnemanget, annars kan du bli återbetalningsskyldig samt stå för motpartens rättegångskostnader.

Vänliga hälsningar,
Zeijersborger & Co

[1] 1 § AvtL.

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Det kostar inget att fråga. Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Det kostar inget att fråga. Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Meny

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat för endast 395 kr. Om du går vidare med ditt ärende hos oss får du pengarna tillbaka!

Webbplatsen använder cookies och spårningsskript. Genom att besöka webbplatsen med webbläsaren inställd för att acceptera cookies och spårning godkänner du denna användning. För att neka cookies kan du stänga av funktionen via din webbläsares säkerhetsinställningar. Där kan du även radera eventuella cookies som lagrats. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår integritetspolicy.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat för endast 395 kr. Om du går vidare med ditt ärende hos oss får du pengarna tillbaka.