Jag lämnade in bilen för reparation och fick tillbaka den med nya fel, vad har jag för rättigheter?

Hej,

För ett tag sedan lämnade jag in min bil till en verkstad för att byta topplock. När jag fick tillbaka bilen upptäckte jag att nya fel uppkommit, bland annat ett fallande oljetryck. Felet måste ha uppkommit till följd av att verkstaden monterat topplocket felaktigt och för att åtgärda de nya problemen måste jag nu byta motor. Verkstaden vägrar att ta sitt ansvar och de vill inte heller lämna ut några dokument på hur de utfört sitt arbete. Vad kan jag göra?

Hej och tack för din fråga,

Om verkstaden har åsamkat fel på bilen, är de även skyldiga att åtgärda det.

När en näringsidkare utför en tjänst åt dig som konsument så gäller konsumenttjänstlagen.[1] Enligt lagen ska näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt och ta tillvara konsumentens intressen. Om näringsidkaren inte gör det, så kan tjänsten räknas som felaktig.[2] Om tjänsten är felaktig så får du som konsument hålla inne betalningen, kräva att felet åtgärdas, begära avdrag på priset eller häva avtalet helt.[3] Om du vill åberopa att tjänsten är felaktig måste du reklamera, alltså berätta för den som utfört tjänsten att du inte är nöjd med den, inom två månader.[4] I första hand har verkstaden rätt att försöka avhjälpa felet. Om de inte går med på detta kan du begära prisavdrag.

Om företaget inte tar det ansvar de har enligt lag, så kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden som kan hjälpa dig att avgöra tvisten. Nämndens beslut är ingen dom, utan bara en rekommendation. Det är dock vanligt att företag följer ARN:s rekommendationer. Om verkstaden fortfarande inte tar sitt ansvar kan du ta upp ärendet i tingsrätten, där beslutet istället är tvingande.

Önskar du vidare vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation, för att diskutera ditt ärende med en jurist. Du kan också läsa mer om ämnet i vår handbok i konsumenttvist.

Med vänlig hälsning,
Zeijersborger & Co

[1] 1 § Konsumenttjänstlagen
[2] 9 § Konsumenttjänstlagen
[3] 16 § och 19-21 §§ Konsumenttjänstlagen
[4] 17 § Konsumenttjänstlagen

Se hela svaret

Konsultation

395 kr

20 minuters juridisk rådgivning

  • Vägledning inom aktuellt rättsområde
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg

Betala enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.

Handböcker i praktisk juridik

Fördjupa dig i juridisk process och handläggning med vårt utbildningsmaterial.

Hur kan jag finansiera ärendet?

Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.

Relaterade frågor:

LPT, LVM, LRM

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Fråga advokaten

Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.

Behöver du ett ombud?

Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.

Juridisk rådgivning

Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.