fbpx

Kan jag få pengarna tillbaka eftersom jag inte kan bo på hotellet pga. Corona?

Hej,

Jag bokade hotell långt innan Corona men ett par dagar innan vi skulle resa kom UD med sin avrådan. Har jag rätt att få tillbaka pengarna för att jag inte kunnat utnyttja hotellet? Vi hade bokat utan avbokningsskydd. Flygresan var inga större problem att få tillbaka pengarna från men eftersom det inte är en paketresa så vill företaget vi bokade hotellet från inte betala tillbaka.

Hej och tack för din fråga,

Den lag som skyddar konsumenter vid inställda resor är paketreselagen vilken är tillämplig vid paketresor. För att resan ska anses vara en paketresa ska boende och/eller annan turisttjänst ingå.

Om man har bokat en reguljär flygbiljett är det i första hand avtalet om flygbiljetterna som gäller. Avbokningsreglerna bör framgå av avtalet. De delar avtalet inte avser kan regleras av köplagen eller konsumentköplagen.

Om ett inställt flyg har påverkat möjligheten att nyttja ett hotell är det i första hand avtalet om boende som är tillämpligt, eftersom rätten att avboka bör framgå av avtalet. Även i detta fall kan reglerna i köplagen eller konsumentköplagen användas som komplettering i det fall inget är avtalat.

Om man har bokat utan avbokningsskydd kan man ha rätt till återbetalning om hotellet har stängt ner på grund av coronaviruset. Det är dock ingen självklarhet eftersom situationen till följd av Corona/Covid-19 är så pass unik och frågan inte tidigare har prövats.

Det som rekommenderas är att ta kontakt med boendet alternativt med ett ombud som kan hjälpa dig i din kommunikation med boendet.

Med vänlig hälsning,

Zeijersborger & Co

Behöver du vår hjälp?

Behöver du ett ombud? Det kostar inget att fråga. Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.

Relaterade frågor:

Boka tid hos oss

Du bokar enkelt en gratis inledande rådgivning genom att ringa eller boka en tid online.

Ställ en fråga



Integritetspolicy


Sök i vår frågedatabas