Hej,
Vad säger den svenska lagen när jag som återförsäljare får felanmälan på flera produkter och tvingas betala skadestånd? Kan man kräva det ursprungliga företaget på skadestånd då? Vad gäller?
Hej,
Vad säger den svenska lagen när jag som återförsäljare får felanmälan på flera produkter och tvingas betala skadestånd? Kan man kräva det ursprungliga företaget på skadestånd då? Vad gäller?
Prenumerera på vårt mejlutskick och få intressant läsning direkt till din inkorg.
Hej och tack för din fråga,
I din situation gäller vanliga köprättsliga regler om fel om inget annat har avtalats. Detta innebär således att om återförsäljaren och leverantören har avtalat om något som avviker från de köprättsliga reglerna som anges i följande stycke, gäller avtalets bestämmelser.
Enligt de köprättsliga reglerna kan en återförsäljare åberopa och få ersättning för den skada som denne lider pga produktfelen, förutsatt att produktfelen inte beror på något förhållande på återförsäljarens sida, återförsäljaren har uppfyllt sin undersökningsplikt gentemot det ursprungliga företaget samt att reklamation skett inom skälig tid efter det att återförsäljaren märkt eller borde märkt produktfelen. Skadestånd som återförsäljaren har tvingas betala till sina köpare kommer då att räknas som skada som återförsäljaren har lidit och således vara ersättningsberättigande från leverantören
Skulle skadestånden återförsäljaren tvingats betala ha utgått till konsumenter pga skador som orsakats av säkerhetsbrister i de sålda produkterna, har återförsäljaren regressrätt enligt Produktansvarslagen. Återförsäljaren kan då rikta anspråk pga de utbetalade skadestånden gentemot t ex tillverkaren av produkterna.
Vänliga hälsningar,
Zeijersborger & Co
20 minuters juridisk rådgivning
Boka enkelt med kort eller Swish och välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.
Med vårt test får du snabbt och enkelt svar på om du har rätt till rättskydd eller rättshjälp för att finansiera ditt ärende.
Behöver du ett ombud? Välkommen att kontakta oss! Vi gör en bedömning av ditt ärende och berättar vilka alternativ du har att driva det vidare på juridisk väg.
Nyfiken på vardagsjuridik? Vårdnad, diskriminering, bråkiga grannar, äktenskapsförord eller testamente? I Fråga advokaten kan du läsa det mesta, ta del av Advokatens bästa tips och ställa dina egna frågor.
© 2022 Zeijersborger & Co
Våra juristassistenter svarar på frågor om vad det innebär att bli klient hos oss och hjälper dig med det administrativa.
Boka en 20 minuters konsultation med advokat eller jurist för endast 395 kr. Välj om du vill ha konsultationen på telefon eller via videosamtal.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av våra bästa tips i aktuella juridiska frågor.
Efter registrering får du en rabattkod skickad till din mejl som du kan använda när du bokar konsultation med advokat.