Hej,
Jag har en väldigt värdefull samling av samlarbilder. I augusti 2020 köpte jag en tjänst av ett företag via nätet. De skulle ordna så att några av mina kort graderades (autentisera korten och bedöma skicket på dem) av ett amerikanskt företag. I priset uppger företaget att frakt, graderingsavgift och moms ingår. Det framgår inte något om försäkring eller vem som bär risken. Kortens marknadsvärde uppskattar jag till ungefär 160 000 kr. Nu säger företagaren att korten har försvunnit under frakten och trots postreklamation är paketet borta. Korten har alltså försvunnit när han skickat dem mellan sitt företag och företaget som graderar korten. Nu menar han efter att vi pratat igenom det att han kan återbetala mig 30 000 kr plus avgiften han tog för sin tjänst. 30 000 är nämligen det värde jag uppskattar att jag köpte korten för, men långt ifrån marknadsvärdet idag. Att tillägga är att företaget endast försäkrat frakten till 25 000 kr, trots att värdet på försändelsen var betydligt högre. I försändelsen var det inte endast mina kort om jag förstått företaget rätt.
Så min fråga är, vem bär ansvaret för risken i detta fall? Det finns inga köpvillkor som säger att företaget avsäger sig någon risk. Enligt min bedömning så säger konsumenttjänstlagen att företaget bär ansvaret för min vara när de tar hand om det och när tjänsten är felaktig är företaget skyldig att ersätta mig för den skada det gjort på min ekonomi.