Hej,
Jag har nyligen flyttat in i en nybyggd bostadsrätt där jag hittat fel efter fel efter fel. De ”små” felen har bestått av målarmissar på golv, väggar samt tak i badrum och övriga ytor i hemmet, extrema mängder byggdamm, vattenburen värme som inte fungerat över huvud taget, avloppsrör med inkorrekt lutning, felmonterade samt mycket skadade luckor i kök, problem med gräsmatta och så vidare. Men det mest allvarliga av mina problem kvarstår; ugnen. Min ugn har sedan inflytt aldrig fungerat. Byggföretaget försökte i början säga att det är jag som ska stå för att fixa en ny. Men efter flertalet besök av deras elektriker under tre månaders tid lyckades jag till slut bråka mig fram till en helt ny ugn som han installerade idag. Den fungerar som den ska men det är en betydligt sämre och billigare modell än den första jag hade. Det blev en stor nedgradering för köket.
Så jag undrar, kan de göra så? I kontraktet står det bara att köparen har rätt till “skälig ersättning” om det är något som skulle vara fel vid inflytt. Innebär skälig ersättning en mycket sämre ugn av äldre modell? Skulle de då inte hypotetiskt sett kunna installera felaktiga vitvaror i varje hem för att sedan byta dem till sämre, billigare produkter? Har jag rätt att kräva att de åtgärdar de andra felen också?