Juridisk rådgivning och möten på distans

Se din advokat utan att träffas

Med anledning av Coronakrisen vet vi att många känner sig oroliga över smittspridning och gärna vill ha ett alternativ till möte på kontoret. Hos oss är det inga problem, vi träffas på dina villkor!

Zeijersborger & Co har sedan länge erbjudit personliga möten över nätet eftersom vardag med jobb, familj och aktiviteter inte lämnar några luckor i kalendern. Vi ordnar snabbt ett möte med ditt ombud utan att du behöva fundera på att ta dig till våra kontor. Föredrar du röstsamtal eller videosamtal? Koppla upp dig via telefon, platta eller dator i en miljö där du känner dig bekväm så ser vi till att mötet håller samma höga kvalité som alltid.

För klienter som gärna kommer in till kontoret tar vi emot som vanligt men är extra vaksamma på hygienen och följer Folkhälsomyndighetens råd. Vi undviker just nu att ta i hand, vi håller säkerhetsavstånd och vi arbetar i mesta möjliga mån hemifrån. Vi har alla tekniska förutsättningar som behövs för att kunna arbeta geografiskt obundet så omställningen påverkar inte våra klienter.

Vi bevakar utvecklingen och har löpande kontakt med domstolar och myndigheter. Just nu testas många speciallösningar med närvaro per telefon, videolänk och olika fysiska platser för nämnder, klienter och mälsäganden. Målsättningen är naturligtvis att rättegångar och förhandlingar ska hållas som planerat. Om du har symptom ska du genast berätta det för ditt ombud.

10 frågor och svar om juridisk rådgivning och möten på distans

1. Avråder ni klienter från att komma till kontoren?

Folkhälsomyndigheten råder just nu alla att mötas på distans för att värna riskgrupper och hindra smittspridning. Men klienter som behöver ett personligt möte på kontoret får naturligtvis det under förutsättning att den är frisk. Vi har vidtagit de åtgärder vi kan för att minimera eventuell smittspridning  i våra lokaler men tvätta gärna händerna när ni kommer till kontoret och använd handsprit. Vi undviker att skaka hand och vi håller säkerhetsavstånd till klienter och kollegor.

2. Har ni juridisk rådgivning på telefon?

Alla våra inledande rådgivningar är på telefon. De är kostnadsfria och bokas lätt online och via vår växel. Vi mailar eller postar alla handlingar som behövs direkt hem till dig och bifogar portofria svarskuvert. Det ska vara enkelt att bli klient hos oss!

3. Jag är redan klient, måste jag komma till kontoret på möte?

Nej, vi har länge erbjudit våra klienter att få boka möte med sin jurist eller advokat via telefon och videosamtal. Det är bara att säga till när du pratar med ditt ombud eller vår administration så ordnar de det.

4. Gäller samma sekretess för möten på telefon och video som på kontoret?

Självklart omfattas mötet av samma regler om tystnadsplikt och advokatetik som när vi träffas på något av våra kontor. Vi för samtalen enskilt så att de inte kan överhöras av någon obehörig.

5. Hur ska jag förbereda mitt möte?

För inledande möten behöver du inte förbereda så mycket men det är bra om du vet vilket försäkringsbolag du har tecknat din hemförsäkring i. Om du inte har ett försäkringsskydd behöver vi veta din inkomst för att beräkna din rättshjälp. Är du redan klient? Ditt ombud kommer att be dig att maila viktiga uppgifter eller skicka dem per post. Kom ihåg att bara posta kopior och behålla originalen hemma.

6. Spelar ni in mötessamtalen?

Nej, vi spelar inte in våra klienter. Däremot för vi noggranna anteckningar och dokumenterar alla kontakter och samtal i våra ärendehanteringssystem. Vi är skyldiga att föra journal för klientens trygghet och ärendets handläggning.

7. Hur bokar jag ett videosamtal med mitt ombud?

Du ringer 010- 33 33 888 eller mailar ditt ombud alternativt vår administration på info@zeijersborger.se och begär tid för videosamtal. Du hittar ditt ombuds mailadress på sidan våra medarbetare

8. Behöver jag någon särskild app eller programvara för videosamtal?

Vi använder i första hand Skype. Du laddar enkelt ner programvaran från nätet eller din app-butik. Kontakta oss om du behöver hjälp! Vår verksamhetskoordinator lotsar dig rätt så du kan skapa och använda ditt nya Skypekonto.

9. Hur kontaktar ni mig när det är dags för online-mötet?

Du ombeds lämna ditt Skype-namn, telefonnummer eller e-postadress beroende på vad du registrerat som kontaktuppgifter på ditt Skype-konto. Ditt ombud kontaktar dig i tid för mötet.

10. Kostar det lika mycket för ett möte på distans som på kontoret?

Inledande telefonrådgivningar och inledande möten är alltid kostnadsfria. Om du är klient med löpande handläggning i ett pågående ärende spelar det ingen roll hur kontakten sker med ditt ombud; försäkringsbolaget eller rättshjälpmyndigheten gör ingen åtskillnad på möte, mail, telefon- eller videosamtal. För helt privatbetalande klienter tillämpar vi samma regler.


Ställ en fråga till advokaten här »

Boka kostnadsfritt möte med Zeijersborger idag! »

Vi står på din sida

Zeijersborger & Co är en av Sveriges ledande privatjuridiska advokatbyråer. Våra jurister och advokater står på din sida oavsett om du blivit åtalad eller utsatt för brott, behöver råd vid skilsmässa, vårdnadstvist, LVU, arvskifte eller personskada. Vi är duktiga på diskrimineringsfrågor och driver dina tvister mot myndigheter och försäkringsbolag. Naturligtvis hjälper vi dig att upprätta äktenskapsförord, samboavtal, gåvobrev och testamenten.

Boka tid hos oss

Du bokar enkelt en gratis inledande rådgivning genom att ringa eller boka en tid online.

Ställ en fråga



Integritetspolicy


Sök i vår frågedatabas